Integritetspolicy för Symmetri Konsult AB
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använder våra tjänster så samtycker du till att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. Vi hoppas att du vill avsätta lite tid för att läsa igenom policyn noggrant. Det här är viktigt! Glöm inte att du även hittar alternativ för att hantera och skydda dina uppgifter och din sekretess.
Villkor för köp
Samtliga priser anges exklusive moms. Du betalar din kurs innan du får tillgång till den. Du betalar via Swish eller med kreditkort.
Ångerrätt
Om du köper en kurs som privatperson så har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt med konsumentköplagen. Detta under villkor att du inte har gått mer än en tredjedel av inköpt kurs.
Dataskyddsbeskrivning
Dataskyddsbeskrivning och informationsdokument i enlighet med dataskyddslagen.
Vi försöker svara på frågor och feedback om registret inom en vecka, dock senast 30 dagar senare
Kontaktuppgifter
Ulf Winroth
Ulf@Symmetri.se
0732-688600
Registrets användningssyfte
Den primära grunden för behandling av personuppgifter är kundrelationen mellan Registeransvarigas kunder och Registeransvarig, kundens medgivande, uppdrag som givits av kunden eller annan tillbörlig kontakt.
Personuppgifterna kan behandlas för följande användningsändamål:
- Sköta, förverkliga, utveckla och följa upp kundrelationen, kundtjänsten och till dessa relaterad kommunikation och marknadsföring.
- Analysering och gruppindelning av kundrelationer samt rapportering om dessa, förverkligande av kundprogrammet samt andra ändamål förknippade med utvecklingen av den totala kundrelationen och Registeransvarigas affärsverksamhet.
- Insamling och behandling av kundrespons och uppgifter om kundnöjdhet.
- Förverkligande av marknadsundersökningar och enkätundersökningar.
- Inspelning av samtal till kundtjänstcentralen för att autentisera servicehändelser, säkerställa rättssäkerheten och tryggheten samt för utbildning av kundtjänstpersonal och för att utveckla kvaliteten på kundtjänsten.
Grunderna för dataanvändning
Vi behandlar personuppgifter på olika rättsliga grunder, beroende på situationen och syftet med användningen.
- AVTAL: Vi behandlar dina uppgifter baserat på avtalsförhållandet när du beställer, köper eller använder våra tjänster. Vi behandlar endast den information som är nödvändig i det särskilda fallet. Vanligtvis kontaktinformation, köphistorik och annan information som nämns i avsnitt 6.
- SAMTYCKE: Baserat på ditt samtycke kommer vi att behandla dina uppgifter när du skickar elektroniska marknadsföringsmeddelanden när du har gett ditt tillstånd.
- JURIDISK SKYLDIGHET: Vi behåller viss information för att uppfylla våra juridiska skyldigheter. Till exempel lagrar vi faktureringsuppgifter under den tid som krävs enligt lagstiftningen för skatte- och redovisningsändamål. Vi behåller diplomen för alltid.
- LEGITIMT INTRESSE: Med berättigat intresse hänvisar vi till vårt företags behov av att behandla information för direktmarknadsföring av våra produkter och tjänster, samt affärsledning och utveckling. Till exempel för produkt- och tjänsteutveckling, kundservice och affärsrapportering.
- När vi använder ett berättigat intresse utvärderar vi noggrant fördelarna med behandlingen och eventuella nackdelar för den behandlade. Den som behandlas har rätt att invända mot behandling utifrån ett berättigat intresse.
Registrets datainnehåll
Bland annat följande typer av uppgifter kan sparas om den registrerade:
- Namn, tilltalsnamn, kundnummer, kön, språk, adress, telefonnummer, e-postadress och andra nödvändiga kontaktuppgifter.
- Uppgifter om användning och köp av tjänster, nivå av och giltighetstid för vid varje tillfälle gällande förmånsprogram för stamkunder samt uppgifter om förverkligande av marknadsföring och kommunikation i olika ärendehanteringskanaler, såsom e-tjänster och automatiska tjänster, inklusive inspelning av samtal till kundtjänstcentralen.
- Innehåll som den registrerade själv producerar, såsom kundrespons, samt ytterligare information som hen uppger om sig själv, såsom önskemål, nöjdhetsuppgifter, intressen eller andra motsvarande uppgifter förknippade med kundrelationen.
- Tjänster, inklusive betalningsuppgifter, som den registrerade själv önskat och använt.
- Uppgifter om personerna som betjänat den registrerade. Övriga önskemål och minnesanteckningar gällande yrkesutbildade personer, tjänster, verksamhetsenheter och andra faktorer.
- Förbud, begränsningar, samtycken och andra val.
- Övriga uppgifter förknippade med kundrelationen, till exempel uppgifter som samlas in om användning av webbsidor som kan kopplas till kunden, såsom exempelvis användarens IP-adress, tidpunkten för besöket, besökta sidor, webbläsare som använts (t.ex. Chrome, Firefox), webbadress från vilken användaren har kommit till webbplatsen samt server via vilken användaren har kommit till webbplatsen.
- Nödvändiga uppgifter förknippade med användning av verktyg och tjänster för identifiering och autentisering.
- Uppgifter förknippade med behandlingen av uppgifter, såsom lagringsdatum och datakälla.
Bevaringstid för personuppgifter
Företaget får bevara personuppgifter i kundregistret tills kundrelationen mellan den registrerade och Registeransvariga kan anses ha upphört. Datumet för upphörande definieras från den registrerades senaste servicekontakt eller tidpunkten då hen senast tog kontakt plus 8 år.
En del av uppgifterna kan av lagstadgade skäl bevaras längre än så. Uppgifterna kan raderas på kundens begäran eller på grund av att kundrelationen har upphört.
Regelbundna datakällor
Grundläggande uppgifter om kunden sparas regelbundet på basis av anmälan till utbildning, telefonsamtal eller andra motsvarande anmälningar som kunden har gjort till registeransvarige under kundrelationens giltighet. Uppdateringar av uppgifter gällande namn, adress och dödsfall fås på basis av kundernas och deras gemenskapers aktivitet. Förbud mot direktmarknadsföring och registrering av köp sparas på basis av separata anmälningar som kunden gör till registeransvarige. Personuppgifter kan även samlas in och uppdateras från offentligt tillgängliga datakällor, till exempel företagens webbplatser samt serviceproducenter.
Överföringar och överföringar av information inom gruppen
De registrerade får lämna över personuppgifter till andra företag som tillhör deras koncern för ändamål som rör koncernens personal- och löneadministration samt koncernens utbildningsverksamhet. Personuppgifter kan överföras mellan koncernföretag även för interna administrativa ändamål, såsom för rapporteringsändamål. Avslöjandet av personuppgifter baseras på ett legitimt intresse (TSA 6 art.) att bedriva affärer och hantera kundrelationer effektivt.
Personuppgifter lämnas ut inom gruppen endast på lagliga grunder och i erforderlig utsträckning. Vid behov kommer de registrerade att be om den registrerades samtycke till utlämnande av information.
Registeransvariga kan överlåta kunduppgifter i den utsträckning som gällande lagstiftning tillåter och förpliktigar. Registeransvariga kan använda underleverantörer i behandlingen av uppgifterna. Uppgifterna överförs inte till länder utanför EU eller EES, såvida det inte är nödvändigt för förverkligandet av tjänsten. Också i dessa fall ombesörjer Registeransvariga en tillräcklig dataskyddsnivå på det sätt som lagen förutsätter, bland annat genom att utnyttja EU:s standardklausuler om överföring av uppgifter till tredje land. Registeransvariga kan i enlighet med gällande lagstiftning överlåta kundernas kontaktuppgifter för forskningssyften (t.ex. masteruppsatser).
Registrets skydd
Registeransvariga iakttar strikt den lagstadgade tystnadsplikten. Uppgifter om enskilda kunder lämnas ut endast på basis av lagstadgad rapporteringsskyldighet, till exempel på begäran av kunden själv eller på en myndighets lagstadgade begäran.
Manuellt material bevaras i ett låst utrymme, som endast särskilt utsedda och behöriga personer har åtkomst till.
Endast behöriga arbetstagare och samarbetspartner med personliga inloggningsuppgifter och lösenord har åtkomst till digitalt material. Behörigheter finns i olika nivåer och varje användare ges tillräcklig, men så begränsad behörighet som möjligt för att kunna sköta sin uppgift. Systemet skyddas med brandvägg och andra tekniska lösningar och dessa skyddar mot externa intrång i systemet.
Profilering
Registeransvariga kan som en del av förfarandet kring behandlingen av sparade personuppgifter utnyttja uppgifterna också i profileringssyften. Profileringen förverkligas genom att skapa en kundkod för den registrerade med hjälp av vilken man kan sammankoppla olika uppgifter gällande den registrerade som uppstår i samband med användningen av tjänsten. Efter detta kan en profil, som skapats enligt ovan, till exempel jämföras med profiler som skapats om andra registrerade.
Syftet med profilering är att utreda efterfrågan på tjänsterna och kundbeteende.
Kakor
Om du lämnar en kommentar på vår webbplats kan du välja att spara ditt namn, din e-postadress och din webbplats i cookies. Dessa är till för din bekvämlighet så att du inte behöver fylla i dina uppgifter igen när du lämnar en annan kommentar. Dessa cookies kommer att hålla i ett år. Om du besöker vår inloggningssida kommer vi att ställa in en tillfällig cookie för att avgöra om din webbläsare accepterar cookies. Denna cookie innehåller inga personuppgifter och kasseras när du stänger din webbläsare. När du loggar in kommer vi också att skapa flera cookies för att spara din inloggningsinformation och dina skärmvisningsval. Inloggningscookies varar i två dagar och skärmalternativcookies varar i ett år. Om du väljer “Kom ihåg mig” kommer din inloggning att fortsätta i två veckor. Om du loggar ut från ditt konto kommer inloggningscookies att tas bort. Om du redigerar eller publicerar en artikel kommer ytterligare en cookie att sparas i din webbläsare. Denna cookie innehåller inga personliga uppgifter och anger helt enkelt post-ID för artikeln du just redigerade. Det upphör att gälla efter 1 dag.
Inbäddat innehåll från andra webbplatser
Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (t.ex. videor, bilder, artiklar, etc.). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig på exakt samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen. Dessa webbplatser kan samla in data om dig, använda cookies, bädda in ytterligare spårning från tredje part och övervaka din interaktion med det inbäddade innehållet, inklusive spårning av din interaktion med det inbäddade innehållet om du har ett konto och är inloggad på den webbplatsen.
Den registrerades rätt att invända mot behandling av personuppgifter och direktmarknadsföring (förbudsrätt)
Den registrerade har rätt att med tanke på sin personliga särskilda situation invända mot profilering och andra behandlingsåtgärder gällande sig själv som Registeransvariga riktar mot den registrerades personuppgifter till de delar som grunden för behandlingen av uppgifterna utgörs av kundrelationen mellan Registeransvariga och den registrerade.
Den registrerade kan framföra invändningen mot behandlingen av sina personuppgifter i enlighet med punkt 15 i denna dataskyddsbeskrivning. I samband med kravet ska den registrerade beskriva den särskilda situationen på basis av vilken hen invänder mot behandlingen. Registeransvariga kan avstå från att genomföra begäran förknippad med invändningen om det finns laglig grund för det.
Den registrerade kan ge Registeransvariga sitt samtycke till eller ett förbud mot direktmarknadsföring kanalspecifikt, inklusive profilering som sker i syfte att bedriva direktmarknadsföring.
Den registrerades övriga rättigheter gällande behandling av personuppgifter
Den registrerades rätt att få åtkomst till uppgifterna (rätt till insyn)**
Den registrerade har rätt att granska vilka uppgifter som har sparats om hen i Registeransvarigas kundregister. Begäran om granskning ska göras i enlighet med punkt 15 i denna dataskyddsbeskrivning. Rätten till insyn kan avslås om det finns laglig grund för det. Utövandet av rätten till insyn är i princip kostnadsfritt.
Den registrerades rätt att kräva rättelse, radering eller begränsning av behandling av uppgifterna
Till de delar som den registrerade eller användaren kan agera själv, ska hen genast efter att hen fått vetskap om felet eller då hen själv upptäckt felet utan onödigt dröjsmål och på eget initiativ rätta, radera eller komplettera uppgifter i registret som är felaktiga, onödiga, bristfälliga eller föråldrade.
Den registrerade har rätt att kräva rättelse, radering eller begränsning av behandling av en felaktig, onödig, bristfällig eller föråldrad uppgift. Begäran om rättelse ska göras i enlighet med punkt 15 i denna dataskyddsbeskrivning.
Den registrerade har även rätt att kräva att registeransvarige begränsar behandlingen av hens personuppgifter, till exempel i situationer där den registrerade väntar på svar från Registeransvariga på en begäran om rättelse eller radering av sina uppgifter.
Den registrerades rätt att överföra uppgifterna från ett system till ett annat
Till de delar som den registrerade har själv lämnat uppgifter till kundregistret, som behandlas på basis av samtycke eller uppdrag av den registrerade, har den registrerade rätt att få dessa uppgifter i huvudsak i maskinläsbart format och rätt att överföra dessa uppgifter från en registeransvarig till en annan.
Den registrerades rätt att överklaga till tillsynsmyndigheten
Den registrerade har rätt att överklaga till behörig tillsynsmyndighet om den registeransvarige inte har följt den tillämpliga dataskyddsförordningen i sin verksamhet.
Övriga rättigheter
Om personuppgifterna behandlas på basis av samtycke av den registrerade, har den registrerade rätt att ångra sitt samtycke genom att anmäla det till Registeransvariga i enlighet med punkt 13 i denna dataskyddsbeskrivning.
Kontakt
I alla situationer gällande frågor om behandlingen av personuppgifter och utövande av de egna rättigheterna ska den registrerade kontakta Registeransvariga.
Ulf Winroth, VD Symmetri, 0732688600, ulf@symmetri.se
Syftet med personuppgifterna
Personuppgifter används för Registraren – baserat på mottagarens ansvarsområde i sitt företag. Användningen av registret grundar sig på ett berättigat intresse.
Uppgiftsfält i registret
- Personens namn
- Personens e-postadress
- Personens titel/ansvarsområde
- Personens telefonnummer
- Företagets namn
- Företagets kontaktuppgifter
- Företagets bransch
- Företagets omsättning
- Företagets personalklass
Utlämnande av uppgifter
Uppgifter lämnas i regel inte ut till tredje parter, såvida det inte är fråga om utlämning av uppgifter i enlighet med lagstadgade krav eller myndighetsbestämmelser.
De registrerade får lämna över personuppgifter till andra företag som tillhör deras koncern för ändamål som rör koncernens personal- och löneadministration samt koncernens utbildningsverksamhet. Personuppgifter kan överföras mellan koncernföretag även för interna administrativa ändamål, såsom för rapporteringsändamål. Avslöjandet av personuppgifter baseras på ett legitimt intresse (Dataskyddsförordningen Art. 6) att bedriva affärer och hantera kundrelationer effektivt.
Personuppgifter lämnas ut inom gruppen endast på lagliga grunder och i erforderlig utsträckning. Vid behov kommer de registrerade att be om den registrerades samtycke till utlämnande av information.
Registrets skydd och bevaringstid för uppgifterna
Registret har sparats i ett lösenordsskyddat system hos Symmetri Konsult AB i Sverige som endast auktoriserade personer inom Registeransvariga har åtkomst till.
Behörighet till registret förutsätter inloggningsuppgifter utfärdade av databasens huvudanvändare. Huvudanvändaren bestämmer även vilken behörighetsnivå som ska ges till användarna. Start av programmet förutsätter ett personligt lösenord. Användningen av registret och inloggningen övervakas.
Uppgifterna sparas i gemensamma databaser, som skyddas med brandväggar, lösenord och andra tekniska åtgärder.
Personuppgifterna sparas så länge som det är nödvändigt med tanke på användningssyftet för personuppgifterna.